onsdag 9 februari 2011

Tredje gången gillt


Nu ska jag börja blogga. Det är tredje gången jag kommer med det tillkännagivandet. Illa* kan man tycka om man ska vara sådär härligt spontan. Själv tycker jag att det är helt förståeligt, eftersom jag är en obeslutsam person som gärna byter stil på både blogg och innehåll. Vet ännu inte vad tanken är med den här bloggen, men jag gillar namnet "MultiGlottis". Namnet är anrikt och kommer från det faktum att Lotta låter som logopedtermen Glottis, vilket innefattar röstspringan mellan stämläpparna och stämläpparna. Att jag numera även kallar mig för MultiGlottis beror på att det var det förslag som kom upp när jag skapade ett youtube-konto. Det hela uppstod alltså på samma vis som när jag fick heta DiskoSafiren då jag skaffade ett LunarStorm-konto. Jätteintressant anekdot.

På tal om LunarStorm så börjar man verkligen bli gammal! Det märkte jag när jag och Anna pratade om den gamla goda tidens datorer. De var så stora och bängliga. Modemet var man tvungen att slå på manuellt och det var svindyrt att gå ut på internet. Man fick ransonera tiden och jag fick bara vara ute 15 minuter per dag. (Sad face). Fast om klockan hade slagit 18 var det lite billigare. Men internet var seeeegt. Tänk om det fortfarande hade varit så! Dåligt. Jag hade säkert umgåtts med massa personer som jag nu istället har tappat kontakten med.

Nu är man arbetslös på oviss tid, även om framtiden känns hoppfull! Det märks att de som letar efter arbete börjar blogga, medan de som har vad de gör, slutar blogga. Jag tänker gå mot strömmen och fortsätta blogga, vad som än händer. Jag tänker slutföra vad jag påbörjat! Tror jag.

Det märks att jag inte bloggat på länge. Orkar inte ha någon röd tråd i det här inlägget.

Veckans nyheter:

1. Såg i ett klipp att EU har regler som tvingar fiskare att slänga bort halva fiskfångsten tillbaka i vattnet, trots att fiskarna är döda och hade kunnat säljas. http://www.fishfight.net/

Jag blev arg. Jävla EU.

2. Julian Assange, Wikileaks-grundaren som är anklagad för våldtäkt på två kvinnor i Sverige, vill bli förhörd i England. Detta är delvis på grund av att en av nämndemännen i rättegången är politiskt aktiv Socialdemokrat, precis som en av de kvinnor som anklagar Assange för våldtäkt. Sedan menar Assanges advokat att Assange inte skulle få en rättvis prövning i Sverige, eftersom rättegångar i våldtäktsmål ofta hålls bakom stängda dörrar.
Jag vet inte vad jag ska tro.
De flesta artiklar som behandlat ämnet senaste tiden, har framfört väldigt subjektiva argument om varför han skulle vara orättvist behandlad. Men sannolika skäl för våldtäkt innebär trots allt åtminstone ett vittne eller teknisk bevisning. Kanske blir journalistkåren inspirerad och till och med charmad av en person som står för tryckfrihet och opposition? Det vore dock positivt om journalister kunde vara lite mer objektiva, istället för att anta att en person antingen är god eller ond. Det finns också ett mellanting.

Det är lätt hänt att vara kritisk mot de okritiska.

3. Brigitte Bardot protesterar mot svensk vargjakt.
Om man lyckas få Bardot emot sig, har man uppnått sälklubbarstatus.
Bra jobbat Sverige!

...

Det var det.

Pust.




*Ordet "illa" som nu kan skådas i fetstil skulle i den bästa av världar vara understryken istället men jag har inte förstått hur man gör en sådan simpel sak via blogspot.

8 kommentarer:

  1. ÄLSKAR:

    1, Att du börjat blogga igen! BRA!

    2, Att du hette DiskoSafiren på Lunarstorm. Jag hade SÅ tyckt att det var aaaascoolt om vi känt varandra då när det begav sig. Mitt a.k.a. var MusicLoverGirl89. Vi hade kunnat på bästisar.

    3, Att du också är upprörd över EU:s fiskeregler! Såg en dokumentär om det där i höstas och blev så vansinnigt arg! Stackars all den döda fisken, stackars de hårt arbetande fiskemännen, stackars alla de fattiga människor som skulle kunna festa på billig fisk, OCH stackars all annan fisk i haven som bara dör ut för att tusen ton gammal torsk ligger och ruttnar på botten. Jävla EU. Hur ska vi ta upp kampen mot det här, Lotta?!

    4, Att du stalkat mig på min blogg. Det är ju trots allt lite vår grej att stalka varandra.

    PUSS!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jättekul att bloggar igen, men jag förstår verkligen inte varför du inte utvecklar det där om DiscoSafiren. Det väcker så många frågor, så många tankar! Jag räknar med att få en lång utläggning om det där så småningom.

    Sen undrar jag vad EU egentligen har emot fiskar. De vill ju förbjuda surströmming också. Ve och fasa.

    SvaraRadera
  3. Trevligt med bloggar att läsa så att jag inte faller för frestelsen att studera!

    1. Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att kombinera storskaligt industriellt fiske med (a) en hållbar beskattning och förvaltning av fiskbeståndet; (b)konsumenternas krav på billiga produkter; och (c)lönsamhet. Men visst det kanske är möjligt att balanserna dessa mot varandra.

    2. Assange-fallet är rörigt. Bäst att undvika helt.

    3. Det vore ärligare av vår regering att gå ut öppet med att det är politiska överväganden som ligger bakom vargjakten, snarare än ett värnande om vargstammens genetiska variation. Jag kan köpa att man måste fiska (!) röster i Värmlands djupaste skogar, men inte att man stödjer sin politik på pseudovetenskap.

    SvaraRadera
  4. DiscoSafiren. BÄSTA. NAMNET. NÅGONSIN.

    SvaraRadera
  5. Anna/Lotta: Kanske borde göra om min blogg ÄNNU en gång och byta namn till DiscoSafiren... ;) Gillar även ditt lunarnick!

    Upp till kamp mot död fisk! ILLA EU!

    Jag gillar också att jag stalkade dig. Det var fantastisk läsning, som vanligt. Puss :-)

    SvaraRadera
  6. Tomas: Tycker du inte att jag är en DiscoSafir? :-(

    Och Jävla EU: De borde torteras med surströmming, de där förbenade EU;arna!

    SvaraRadera
  7. TOMAS: Tack för kommentaren förresten. Kände mig så hotfull i mitt svar, men det är EU:s fel. Som vanligt.

    SvaraRadera
  8. Patrik: Kul att du följer bloggen!

    1. Tror det måste skäras ned på fiskarlicenser. Samtidigt är ju fisk nyttigt. Vi vet numera allt om Omega 3 och dess fördelar tack vare vår utbildning...

    2. Sjukt rörigt. Som en karusell.

    3. Nej, det känns som att de inte har tänkt till där riktigt. De tappar trovärdighet när de beter sig på det här sättet. Reinfeldt är en hal ål.

    SvaraRadera